Wednesday 1 April 2009

Gekken op de weg

Ik ben nu juist thuis. Op weg naar huis van het werk ben ik gekken op de weg tegen gekomen. Ik reed in een rustige straat, tweebaans. In mijn achteruitspiegel zie ik een landrover in volle speed achter mij aankomen. Intussen ben ik bijna bij een stop teken, maar hij raast mij gewoon voorbij en pas op het laatste moment druk hij de remmen in maar zonder echt te stoppen draait hij links af. Nadat ik het kruispunt heb overgestoken kom ik aan een drukkere weg met verkeerslichten. Het is rood dus stop ik netjes. Niet lang daarna springt het licht voor de andere kant op oranje en rood, aan mijn kant wordt het groen. Ik maak me op om door te rijden komt er ineens een pick tup (vuiliniswagen) voorbij geraasd door het rood en ook aan de andere kant rijd een auto door het rood. Je moet hier echt uit kijken als je in Johannesburg rijdt want er zijn echt gekken op de weg die geen verkeersregels respecteren. Ook als je heel vroeg in de ochtend (nog donker) rijd moet je dubbel zo voorzichtig zijn want dan gelden regels vooral voor vrouwen en op plekken die stil zijn dat je dan door het rood licht mag rijden. Dus als het groen is voor jou moet je toch eerst voorzichtig kijken voordat je oversteekt.

Ook taxi busjes hebben hier zo hun eigen regels. Ze gaan staan waar ze willen , rijden door het rood en doen alsof de weg helemaal van hun is. Laatst was ik op weg naar het weg. Het was groen voor mij, maar ik zie dat er links een taxi aankomt. Je moet er nog rekening mee houden dat er al een auto stond te wachten voor het licht. De taxi paseert gewoon de auto, neemt een bocht....ik was er al op voorbereidt hoor maar toch schrik je...en snijdt mij de pas af. Ik heb eens heel hard getuuuuuuuuut. Maar je moet het alleen doen als je weet dat de taxi de ander kant op gaat. Ik heb horen zeggen van mijn collega Hennie dat al de taxichauffeurs wapens dragen.

"Taxi busjes komen voorbij gereden"


Hier in Johannesburg gelden er andere regels. Ook heb je auto's met laadbak waar dan tien man of meer in de laadbak zitten op weg naar het werk.






1 comment:

  1. Hier een comment van een vriend op dit artikel. Deze comment is wel bewerkt naar het noodzakelijke.

    Het leven lijkt ons daar op zijn minst gezegd toch met momenten een beetje avontuurlijk, ik zou zeggen wees vooral voorzichtig in het verkeer... Ikzelf heb ook wel wat ervaring met rijden en zelfs veel motorijden in landen waar de verkeersregels niet steeds gerespecteerd worden en ik weet dat je een soort extra zintuig ontwikkeld na verloop van tijd, dus ik maak me niet te veel zorgen voor jou...

    ReplyDelete